Vuosikymmeniä jatkunut keräilyharrastus päättyi käräjäoikeuteen, kun Päijät-Hämeessä asuva 64-vuotias mies tuomittiin ampuma-aserikoksesta ja räjähderikoksesta. Ylen mukaan tuomio on vuosi ehdollista vankeutta. Ratkaisu ei ole vielä lainvoimainen.

Poikkeuksellinen arsenaali

Poliisin takavarikoima kokoelma oli mittava. Mieheltä löytyi syytteen mukaan 48 asetta tai aseen osaa sekä 42 erilaista räjähdettä tai räjähdeainetta. Joukossa oli kaksi kranaatinheitintä, sarjatulta ampuvia aseita sekä useita kiloja dynamiittia ja TNT:tä. Aseiden osia löytyi muun muassa miehen toimistohuoneesta ja sen ulkopuolisesta kaapista.

Mies kertoi keränneensä armeija-aiheisia esineitä ja hankkineensa aseet pääosin alan keräilymessuilta. Suurimman osan niistä hän kertoi ostaneensa jo 1970- ja 1980-luvuilla deaktivoituina eli toimintakyvyttömiksi tehtyinä.

Miksi laillinen kokoelma muuttui rikokseksi?

Aseiden deaktivointivaatimuksia on Suomessa kiristetty 2000-luvun aikana huomattavasti. Aiemmin asianmukaisesti tehty deaktivointi ei välttämättä enää vastaa nykyisiä vaatimuksia, jolloin vuosikymmeniä sitten laillisesti hankittu ase voi nykylain nojalla olla luvaton. Juuri tällaiset vanhat kokoelmat ovat viime vuosina nousseet viranomaisten huomion kohteiksi.

Oikeudessa ei esitetty näyttöä siitä, että mies olisi aikonut käyttää aseita tai räjähteitä rikolliseen tarkoitukseen. Tekoja ei luokiteltu törkeiksi, mikä olisi merkinnyt selvästi ankarampaa rangaistusta.

Kranaatinheittimet menetetään valtiolle

Mies tuomittiin menettämään valtiolle osan kokoelmastaan. Menetettäväksi määrättiin muun muassa molemmat kranaatinheittimet, valopistooli, revolveri sekä erilaisten aseiden osia.

Tapaus muistuttaa keräilijöitä siitä, että vastuu kokoelman laillisuudesta on haltijalla. Asealan harrastajia kehotetaan tarkistuttamaan kokoelmiensa luvanvaraisuus säännöllisesti – etenkin, jos esineet on hankittu vuosikymmeniä sitten silloisten säädösten mukaan.