Israelin armeija iski droonilla ajoneuvoon Etelä-Libanonissa. MTV Uutisten mukaan iskussa kuoli kaksi ihmistä.

Israel: kohteena Hizbollahin taistelijat

Israelin armeija kertoi kohdistaneensa iskun Hizbollahin taistelijoihin, jotka se ilmoitti tunnistaneensa uhaksi joukoilleen. Armeija ei julkistanut tarkempia tietoja kohteena olleiden henkilöllisyydestä tai heidän toiminnastaan ennen iskua. Tieto kohteen taustasta perustuu toistaiseksi Israelin omaan ilmoitukseen.

Aselepo koetuksella

Isku osuu jännitteiseen tilanteeseen, sillä Israelin ja Hizbollahin välillä on ollut voimassa aselepo. Aselepo solmittiin loppuvuodesta 2024 Yhdysvaltojen välityksellä päättämään osapuolten välisen kärjistyneen sodankäynnin.

Israel on toistuvasti pitänyt kiinni oikeudestaan iskeä myös aselevon aikana, jos se katsoo havaitsevansa välittömän uhan. Libanonin puolella tällaisia iskuja on pidetty aseleposopimuksen rikkomisena. Näkemykset siitä, mitkä toimet sopimusta rikkovat, poikkeavat selvästi osapuolten välillä, ja molemmat ovat syyttäneet toisiaan rikkomuksista sopimuksen solmimisesta lähtien.

Tilanne pysyy herkkänä

Etelä-Libanon on säilynyt jännitteisenä alueena aselevosta huolimatta. Israelin iskut ovat herättäneet toistuvasti kansainvälistä huolta ja Libanonin viranomaisten vastalauseita. Tarkemmat tiedot iskun ajoituksesta sekä mahdollisista loukkaantuneista eivät olleet välittömästi saatavilla.