Pitkään avoinna ollut katoamistapaus Etelä-Pohjanmaalla on saanut päätöksensä. Poliisi on vahvistanut, että toukokuun lopulla Kauhavan ja Lapuan rajaseudulta löytyneet ihmisen jäänteet kuuluvat naiselle, joka katosi marjastusretkellä vuonna 2022. Tieto on vahvistettu useasta toisistaan riippumattomasta lähteestä, muun muassa Maaseudun Tulevaisuudesta, Ylestä ja Ilkka-Pohjalaisesta.
Löytö metsästä
Maastossa liikkunut henkilö löysi alueelta ihmisen jäänteitä, minkä jälkeen poliisi varmisti löydön. Löytöpaikka sijaitsi noin viiden kilometrin päässä kadonneen kodista. Tutkinnanjohtaja Markku Kaperin mukaan jäänteiden henkilöllisyys on saatu varmistettua kadonneeksi naiseksi.
Poliisin tiedoissa ei ole viitteitä rikoksesta. Tähän mennessä julkaistu tieto viittaa siihen, että kyse on metsässä sattuneesta onnettomuudesta tai eksymisestä.
Vuosia kestänyt etsintä
Nainen lähti marjaan elokuussa 2022 eikä palannut. Hänellä oli muistisairaus. Katoamisen jälkeen aluetta etsittiin useaan otteeseen vuosien varrella muun muassa koirien avulla. Viimeisin etsintä tehtiin vapaaehtoisen pelastuspalvelun kanssa noin viikkoa ennen kuin jäänteet löytyivät – samalta seudulta, jolta kadonneen marjastusvälineet oli aikanaan löydetty.
Lähes neljän vuoden ajan tapaus jäi avoimeksi. Tuloksettomat etsinnät pitivät yllä raskasta epätietoisuutta läheisille.
Varmuus pitkän odotuksen jälkeen
Läheisen katoaminen ilman tietoa kohtalosta on omaisille erityisen kuormittava tilanne. Vaikka lopputulos on suru, henkilöllisyyden varmistuminen tuo kauan odotetun varmuuden ja mahdollisuuden saattaa läheinen viimeiseen lepoon.
Sanomalehti.com ei julkaise kadonneen henkilötietoja kunnioituksesta omaisia kohtaan.



