Pääministeri Petteri Orpo suuntaa Puolaan osallistuakseen Ukrainan jälleenrakennuskonferenssiin. Ylen mukaan Gdańskissa järjestettävä kokous on järjestyksessään viides, ja sen tarkoituksena on vahvistaa ja koordinoida kansainvälistä tukea Ukrainalle.

Painopiste pitkäjänteisessä jälleenrakennuksessa

Ukrainan jälleenrakennuskonferenssi kokoaa yhteen länsimaita, kansainvälisiä järjestöjä ja yksityisen sektorin toimijoita. Tavoitteena on sovittaa yhteen Ukrainalle annettavaa tukea ja siirtää painopistettä yhä enemmän pitkäjänteiseen jälleenrakennukseen – infrastruktuurin, energiajärjestelmien ja julkisten palvelujen palauttamiseen toimintakuntoon.

Puola on yksi Ukrainan keskeisimmistä tukimaista. Maa jakaa rajansa Ukrainan kanssa ja on ottanut vastaan suuren osan sotaa paenneista ihmisistä, joten konferenssin järjestäminen juuri Gdańskissa on myös symbolisesti merkityksellistä.

Orpo myös Eastern Flank -kokoukseen

Jälleenrakennuskonferenssin ohella Orpo osallistuu Eastern Flank -huippukokoukseen, jossa käsitellään EU:n itäisen ulkorajan turvallisuutta ja Euroopan puolustusvalmiutta. Aihepiiristä on keskusteltu aiemmin myös Helsingissä.

Suomelle itärajan turvallisuusyhteistyö on noussut entistä keskeisemmäksi Venäjän hyökkäyssodan myötä. Suomi on tukenut Ukrainaa sekä sotilaallisesti että siviilipuolella sodan alusta lähtien, ja osallistuminen jälleenrakennuskonferenssiin jatkaa tätä linjaa. Tämänkertaisista konkreettisista sitoumuksista ei kerrottu julkisuudessa etukäteen.