Pohjois-Savon hyvinvointialue nostaa sateenkaarilipun salkoon ensimmäistä kertaa kuluvana kesänä. Liputus toteutetaan alueen Pride-tapahtumien yhteydessä kolmessa kaupungissa, kertovat Yle ja Savon Sanomat.
Liputus kolmessa kaupungissa
Kuopiossa ja Iisalmessa sateenkaariliput nostetaan Kuopio Priden aikaan elokuussa. Kuopiossa liputuskohteena on KYSin Puijon sairaalan kampus. Varkaudessa liputus ajoittuu Varkaus Priden viikonloppuun, ja lippu nousee Aalto-hyvinvointikeskuksen salkoon.
Liputtamisen lisäksi hyvinvointialue on mukana itse tapahtumissa. Alueen sateenkaariverkostolla on muun muassa oma piste Kuopio Priden päätapahtumassa, ja sateenkaariteemoja nostetaan esiin henkilöstö- ja asiakasviestinnässä.
Taustalla työntekijöiden verkosto
Liputuspäätös perustuu hyvinvointialueen sateenkaariverkoston esitykseen. Kyseessä on moniammatillinen työntekijöiden verkosto, joka aloitti toimintansa syksyllä 2025. Verkosto on koordinoinut osallistumisen valmistelua alueen eri yksiköiden kanssa.
Hyvinvointialue on perustellut osallistumista sillä, että se tukee käynnissä olevaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä. Alue toteuttaa yhdenvertaisuuslakiin pohjautuvaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa, ja henkilöstölle tarjotaan koulutusta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamiseen niin työyhteisössä kuin asiakastyössä.
Pride-kausi käynnissä Suomessa
Pride-tapahtumia järjestetään Suomessa eri puolilla maata erityisesti kesäkuukausien aikana. Sateenkaarilippua käytetään laajalti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden ja näkyvyyden symbolina. Viime vuosina yhä useammat julkiset organisaatiot, kunnat ja työnantajat ovat liittyneet mukaan Pride-kauden liputuksiin osana yhdenvertaisuustyötään.
Pohjois-Savon hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimesta laajalla alueella Itä-Suomessa, ja se on yksi maan suurimmista työnantajista alueellaan.



