Raumalla tuhoutui maanantai-iltana vanha puutalo tulipalossa niin pahoin, että rakennus muuttui asumiskelvottomaksi. Kyseessä oli 1940- ja 1950-lukujen taitteessa rakennettu rintamamiestalo, eli sodanjälkeisen jälleenrakennuskauden tyypillinen omakotitalo.
Palo oli edennyt yläpohjaan
Hälytys tuli maanantai-iltana, ja pelastuslaitoksen yksiköiden saapuessa paikalle tuli oli jo ehtinyt rakennuksen yläpohjaan eli kattorakenteisiin. Tällaisessa tilanteessa palo pääsee usein leviämään nopeasti puurakenteisen talon rungossa, mikä tekee sammutustyöstä vaativaa.
Pelastustyöt saatiin Ylen mukaan pääosin päätökseen alkuillan aikana, minkä jälkeen paikalla jatkettiin jälkiraivausta. Tietoa palon leviämisestä muihin rakennuksiin ei uutisoinnissa kerrottu.
Kaksi ihmistä tarkastettavaksi
Talossa oli palon syttyessä paikalla kaksi ihmistä. Molemmat toimitettiin ambulanssilla tarkastettavaksi. Tarkempia tietoja heidän voinnistaan ei ole annettu, eikä uutisoinnissa kerrottu vakavista loukkaantumisista.
Pelastusviranomainen kuvasi rakennuksen kohtaloa toteamalla, että talo on sen verran iäkäs, ettei sitä saada hetkeen asuttavaan kuntoon. Käytännössä koti muuttui asumiskelvottomaksi.
Syttymissyy ei ole tiedossa
Palon syttymissyy ei ole toistaiseksi tiedossa. Tulipalojen syttymissyyn selvittäminen on tyypillisesti osa pelastuslaitoksen ja tarvittaessa poliisin tekemää jälkitutkintaa, eikä syytä kannata arvailla ennen viranomaisten johtopäätöksiä.
Rintamamiestalot ovat puurakenteisina alttiita palovahingoille, ja niiden sammuttaminen on rakenteiden vuoksi haastavaa. Suomessa palaa vuosittain lukuisia vanhoja pientaloja, ja monissa tapauksissa juuri rakennuksen ikä ja puurunko johtavat siihen, että vahingot kasvavat asuinkelvottomuuteen asti. Asukkaita ei tämän jutun kirjoitushetkellä ole nimetty.



