Britannian ero Euroopan unionista on yhä monelle britille pettymys – ja katumus näyttää vain syvenevän. Tuore kysely kertoo, että selvä enemmistö maan asukkaista pitää brexitiä virheenä.

Enemmistö: ero oli virhe

Ylen välittämän kyselyn mukaan ajatushautomo Euroopan ulkosuhteiden neuvosto (ECFR) selvitti yli 2 000 brittivastaajan näkemyksiä alkukeväällä. Tuloksissa 57 prosenttia uskoi brexitin olleen virhe.

Tyytymättömyys kohdistui erityisesti talouteen: 66 prosenttia arvioi EU-eron vaikuttaneen kielteisesti talouteen ja elinkustannuksiin. Saman verran, 57 prosenttia, katsoi eron heikentäneen nuorten mahdollisuuksia. Yli puolet, 56 prosenttia, piti brexitiä haitallisena myös niillä alueilla, joilla sen piti tuoda hyötyä – kuten maahanmuuton hallinnassa, kaupassa ja byrokratian purkamisessa.

Kolme neljästä haluaa lähemmäs EU:ta

Kysely paljastaa myös selvän halun kääntää suuntaa. Peräti 75 prosenttia vastaajista toivoi Britannialle tiiviimpiä suhteita Euroopan unioniin.

Myötämielisyys ei rajoitu vain saarivaltioon. Kyselyn mukaan 66 prosenttia EU-maiden vastaajista kannattaisi Britannian paluuta unioniin joskus tulevaisuudessa. Luvut eivät tarkoita, että paluu olisi näköpiirissä – se olisi poliittisesti ja juridisesti raskas prosessi – mutta ne kertovat, että ilmapiiri molemmin puolin Kanaalia on muuttunut eron jälkeisistä vuosista.