Suomen tärkein euroviisukarsinta saa uuden vetäjän. Yle on nimennyt Uuden Musiikin Kilpailun (UMK) uudeksi päätuottajaksi Mikko Silvennoisen. Silvennoinen on suurelle yleisölle tuttu nimi: hän on selostanut sekä UMK:ta että itse Euroviisuja suomeksi vuosien ajan ja työskennellyt Ylellä tuottajana pitkään.
Vaihdos ei tule täysin puun takaa. Silvennoinen tuntee kilpailun kulissit sekä mikrofonin takaa että tuotannon puolelta, joten ohjat pysyvät talon sisällä.
Autio jätti pestin 15 vuoden jälkeen
Uutinen uudesta päätuottajasta seuraa kesäkuun ilmoitusta, jossa pitkäaikainen päätuottaja Anssi Autio kertoi luopuvansa tehtävästään. Autio oli mukana perustamassa UMK:ta vuonna 2011, kun kilpailu korvasi vanhat Euroviisut-karsinnat Suomen edustajan valintatapana. Hän kuvaili viittätoista UMK-vuottaan upeiksi ja vakuutti kilpailun jäävän parhaisiin mahdollisiin käsiin. Aution lähdöstä uutisoi muun muassa Eurovoix.
Aution kaudella UMK kasvoi pienestä studiokarsinnasta areenakokoiseksi ilmiöksi. Hänen vuosiinsa mahtuvat Suomen menestyneimpiin kuuluvat viisuvuodet: Käärijä nousi Cha Cha Cha -kappaleellaan vuonna 2023 koko Euroopan puheenaiheeksi ja toi Suomelle hopeaa, ja vuonna 2024 Windows95man vei lavalle yhden kilpailuhistorian muistettavimmista esityksistä.
Katse jo kohti UMK 2027:ää
Silvennoisen ensimmäinen iso urakka päätuottajana on UMK 2027. Uusi tuottajakausi tarkoittaa väistämättä myös kysymyksiä siitä, millaisen jäljen Silvennoinen haluaa jättää: pitääkö hän kiinni areenamittaluokan show'sta vai tuoko hän mukanaan omia tuoreita ideoita.
Faneille olennaista on, että kisan ydin – uusien kotimaisten kappaleiden nostaminen kohti Euroviisuja – jatkuu. Sen lupauksen lunastaminen jää nyt Silvennoisen tiimin tehtäväksi. Seuraavan kerran UMK:n sykettä päästään seuraamaan, kun ensi kauden artistit ja kappaleet aikanaan julkistetaan.


