Valtion työllisyyshallintoa pyörittävässä virastossa on tehty raskaita päätöksiä. Työllisyys-, kehittämis- ja hallintokeskus eli KEHA-keskus on saanut päätökseen yhteistoimintaneuvottelunsa, joiden tuloksena keskuksesta irtisanotaan 71 työntekijää.

Neuvottelut koskivat enimmillään 88:aa tehtävää

Keväällä alkaneissa neuvotteluissa vähennystarve arvioitiin alun perin jopa 88 henkilötyövuoden suuruiseksi. Lopullinen irtisanottavien määrä jäi tätä pienemmäksi, kun lukumäärä saatiin neuvottelujen kuluessa painettua 71:een. Irtisanomiset jakautuvat epätasaisesti: valtaosa eli 69 vähennystä kohdistuu työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tehtäviin ja vain kaksi yleishallintoon.

KEHA-keskuksen mukaan toimintamenojen määrärahat eivät olisi nykyisellä kulurakenteella riittäneet ensi vuoden menojen kattamiseen. Käytännössä kyse on osasta laajempaa valtionhallinnon säästöohjelmaa.

Mikä KEHA-keskus on?

KEHA-keskus on valtakunnallinen virasto, joka tuottaa kehittämis- ja hallintopalveluja muulle valtion aluehallinnolle. Sen vastuulla ovat muun muassa tietojärjestelmät, työttömyysturvaan liittyvä ohjaus sekä työllisyys- ja kotoutumispalvelujen tietopohjainen johtaminen. Viraston nimi muuttui vuoden 2026 alussa: aiemmin lyhenne tuli sanoista "kehittämis- ja hallintokeskus", nykyään se viittaa Työllisyys-, kehittämis- ja hallintokeskukseen.

Taustalla aluehallinnon iso remontti

Vähennykset liittyvät laajaan julkishallinnon murrokseen. Vuoden 2025 alussa TE-palvelujen järjestämisvastuu siirtyi valtiolta kunnille ja valtion TE-toimistot lakkautettiin. Vuoden 2026 alussa aloittivat uudet alueelliset elinvoimakeskukset, joiden kehittämis- ja hallintotehtäviä KEHA-keskus hoitaa.

Vähennykset eivät ole jääneet vain KEHA-keskukseen. Elinvoimakeskuksissa ja KEHA-keskuksessa käynnistettiin keväällä mittavat neuvottelut, joissa uhattuina oli alun perin lähes 300 työpaikkaa.

Synkkä työllisyystilanne taustalla

Irtisanomiset osuvat ajankohtaan, jolloin Suomen yleinen työllisyystilanne on heikko: työttömyys on noussut korkeimmalle tasolleen koko 2000-luvulla, ja erityisesti nuorten asema on vaikea. Samaan aikaan juuri työllisyyspalveluja ohjaava hallinto pienentää omaa henkilöstöään. KEHA-keskuksen tiedotteessa ei toistaiseksi täsmennetty, milloin irtisanomiset käytännössä toteutuvat.