Erittäin uhanalaisen saimaannorpan kuutti löytyi kuolleena Suur-Saimaan rannalta Lappeenrannasta maanantaina. Ohikulkija havaitsi nuoren norpan tukehtuneena katiskaan ja ilmoitti löydöstä viranomaisille.

Metsähallituksen mukaan kyseessä oli tänä keväänä syntynyt kuutti. Eläin oli kuollut niin sanottuun löysänieluiseen katiskaan, jollaiset ovat norpalle vaarallisia: hylje pääsee pyydyksen sisään, mutta ei enää ulos eikä pinnalle hengittämään.

Jo kahdeksas pyydyskuolema tänä vuonna

Kyseessä on jo kahdeksas Metsähallituksen tietoon tullut saimaannorpan pyydyskuolema vuonna 2026. Aiemmista tapauksista valtaosa on liittynyt kalaverkkoihin. Viimeisten kymmenen vuoden aikana pyydyskuolemia on ilmoitettu keskimäärin noin kuusi vuodessa – tämä keskiarvo on nyt ylittynyt jo alle puolessa vuodessa.

Katiskasta puuttuivat lain edellyttämät omistaja- ja merkintätiedot. Pyydys sijaitsi alueella, jolla ei ole voimassa saimaannorpan suojeluun liittyviä kalastusrajoituksia. Metsähallituksen luonnonsuojelun erikoissuunnittelija Riikka Alakoski arvioi Ylelle, että pyydys on tuulen suunnan perusteella saattanut ajautua paikalleen lähistöllä sijaitsevalta rajoitusalueelta.

Yksi maailman uhanalaisimmista hylkeistä

Saimaannorppa on yksi maailman uhanalaisimmista hylkeistä ja elää vain Saimaan vesistössä. Kannan koko romahti 1980-luvun alussa alle 150 yksilöön, mutta pitkäjänteinen suojelutyö on kääntänyt sen kasvuun. Viimeisimpien arvioiden mukaan kanta on noin 490–500 yksilöä, ja kasvun jatkumiseksi jokainen poikanen on tärkeä.

Juuri kuutit ovat herkimpiä joutumaan pyydyksiin. Keväällä syntyneet poikaset ovat alkukesästä yhä pieniä ja kokemattomia, ja ne hukkuvat helposti kalaverkkoihin ja katiskoihin sukeltaessaan ravinnon perään. Kalanpyydykset ovatkin saimaannorpan poikasten merkittävin yksittäinen kuolinsyy.

Verkkokalastuskiellosta kiistaa

Kalastusrajoitukset ovat olleet viime kuukausina vilkkaan keskustelun kohteena. WWF ja useat suojelujärjestöt ovat vaatineet kevään verkkokalastuskiellon jatkamista heinäkuun puolelle, koska keväällä syntyneet kuutit ovat kesäkuun lopussa yhä vaarassa hukkua verkkoihin. Nykyinen kevään verkkokalastuskielto päättyy kesäkuun lopussa.

Metsähallitus muistuttaa, että jokaisesta kuolleena löytyneestä norpasta tulee ilmoittaa viranomaisille, ja että pyydykset on merkittävä asianmukaisesti omistajatiedoilla.