Legenda lavalle Tavastialla
Children of Bodom astui jälleen lavalle, kun yhtye esiintyi helmikuussa 2026 Helsingin Tavastialla. Loppuunmyydyt konsertit saivat nimen A Celebration of Music, ja ne olivat samalla juhla yhtyeen uralle ja muisto edesmenneelle keulahahmolle.
Yhtyeen perustajajäsen, kitaristi ja laulaja Alexi Laiho menehtyi joulukuussa 2020 vain 41-vuotiaana. Hänen kuolemansa jätti suomalaisen metallin kentälle aukon: Laiho oli paitsi yhtyeen sielu myös yksi maailman arvostetuimmista metallikitaristeista, joka nosti Children of Bodomin kansainväliseen tietoisuuteen 1990-luvun lopulta lähtien.
Samy Elbanna ottaa vastuun
Laihon saappaisiin astuminen oli valtava tehtävä. Louder Soundin mukaan vokaalit ja kitararoolit otti hoitaakseen Samy Elbanna, Lost Society -yhtyeen laulaja-kitaristi. Elbanna ei ole tuntematon suomalaisessa metallissa, ja hänellä on myös henkilökohtainen side Laihon perintöön.
Kaaoszinen raportin mukaan noin 20 kappaleen settilista kattoi laajan leikkauksen yhtyeen tuotannosta, mukana muun muassa "Lake Bodom", "Follow the Reaper" ja "Hate Crew Deathroll".
Tutut tekijät koolla
Lavalla nähtiin joukko yhtyeen pitkäaikaisia jäseniä: basisti Henkka T. Blacksmith, kosketinsoittaja Janne Wirman ja rumpali Jaska Raatikainen. Mukana oli myös kitaristi Alexander Kuoppala, joka kuului yhtyeen kokoonpanoon sen alkuvuosina.
Juhliminen jatkuu
Projekti oli alun perin suunniteltu kertaluonteiseksi kunnianosoitukseksi. Stara.fi:n haastattelussa Wirman kuitenkin vahvisti keväällä 2026, että toiminta jatkuu – kyse ei ole enää vain yhdestä muistokonsertista.
Children of Bodom perustettiin Espoossa 1990-luvulla, ja yhtye nousi nopeasti suomalaisen melodisen death metallin kärkeen albumeilla kuten Follow the Reaper ja Hate Crew Deathroll. Yhtye lopetti toimintansa vuonna 2019 – vain kuukausia ennen Laihon kuolemaa – mutta sen perintö on elänyt vahvana. Nyt se elää taas myös lavalla.



